Bandenspanning

Over het algemeen geldt voor Automobilisten die hun banden oppompen bij tankstations, dat ze massaal wegrijden met een lagere spanning in hun banden dan de bedoeling is. Een verkeerde bandenspanning is niet alleen gevaarlijk, maar ook slecht voor het milieu en zorgt voor een grotere slijtage van de banden.

Ruim 50% van de Nederlandse auto’s staat met een te lage bandenspanning op de weg. Recent onderzoek onder weggebruikers die proberen om de bandenspanning op orde te houden, toont aan dat zij vaak niet rijden op de spanning die ze denken. Bij het op spanning brengen van de banden brengen ze de bandenspanning vaak terug. Dat komt omdat ze de bandenspanning nakijken bij de pomp na het rijden van een korte afstand. Doordat het aantal bar dat voor het voertuig wordt geadviseerd geldt altijd voor een koude band. Als er meer dan vijf kilometer is gereden, en dat is voor de meeste automobilisten in Nederland de afstand naar een pomp, zijn de banden al opgewarmd.

Bij het opwarmen van de banden neemt de druk al met 0,3 bar toe. Stel je hebt 2,4 bar bandenspanning en dat is exact goed. Als je dan besluit je een controle op de bandenspanning te doen. Kom je bij een bandenpomp, dan heb je warme banden en is de bandenspanning 2,7 bar. Bij het aansluiten van de luchtpomp haalt deze de 0,3 bar teveel druk van de band. Er gaat dus lucht uit, in plaats van in. Vervolgens parkeer je het voertuig, koelt de band weer af naar de normale temperatuur en gaat die 0,3 bar er weer af. Je spanning gaat dan van 2,4 naar 2,1. Dat resulteert dan in bijna 2 procent extra brandstofgebruik. Niet helemaal de bedoeling van de controle van de bandenspanning.

Lucht of stikstof voor de bandenspanning

Bandenspanning | Bandenspanning is belangrijk voor uw veiligheid.Lucht of stikstof Meestal wordt met lucht voor de overdruk in de banden gezorgd. Het vullen met stikstofgas, zo wordt beweerd door degenen die dit aanbieden, heeft echter een aantal voordelen. De banden zouden minder snel warm worden. Doordat stikstofgas een hogere warmtecapaciteit (1042 J/gK) heeft dan lucht (1012 J/gK), heeft stikstof meer energie nodig om 1 graad warmer te worden dan lucht. Dit is echter vooral van belang bij het landen van vliegtuigen, waarbij veel warmte ontwikkeld wordt. Doordat de banden langer op de juiste spanning zouden blijven zal er minder brandstof worden verbruikt en wordt een energiebesparing gerealiseerd. Het is echter nog niet wetenschappelijk bewezen dat banden hierdoor langer op spanning blijven. Daarnaast is het veiliger bij brand. Zuurstof voedt brand, terwijl stikstof juist een dovende werking heeft. Bij transport van brandbare of explosieve materialen kan het vullen met stikstof zelfs een vereiste zijn. Ook zou het effect kunnen hebben op de levensduur van de banden doordat het bandenmateriaal minder snel zal oxideren. Dit is echter nog niet wetenschappelijk bewezen. Het grootste nadeel is dat de kosten om de banden te vullen hoger zijn.

Bij de bandenopslag worden uw banden ook op de meest optimale bandenspanning opgeslagen.


Lees meer over banden spanning op Wikipedia